Ta kontrollen över din ekonomi

Vanliga frågor

Vi har full förståelse för att det kan finnas många frågor kring inkasso. Nedan försöker vi svara på några av de vanligaste.

Varför har jag fått ett inkassokrav?

Mest troligt har du inte betalat en faktura innan förfallodatum varvid fakturan kan lämnas vidare till oss. På det kravbrev som du fått skickat till dig står det angivet vem du är skyldig pengar och för vad.

Jag vill betala, hur gör jag?

Du väljer det sätt som passar dig bäst. Betalningsuppgifter hittar du i det brev som vi skickat till dig eller så loggar du in på Mina Sidor för att betala med Swish. Kontakta oss gärna om du har frågor så hjälper vi dig!

Jag har inte pengarna just nu, hur gör jag?

Ofta finns det en möjlighet att betala av sin skuld enligt en plan. Det tillkommer då en uppläggningskostnad och aviseringskostnader. Kontakta oss så ser vi över ditt ärende.

Hur kan jag se alla mina skulder?

Du kan alltid kontakta oss för att få en genomgång av hur det ser ut. Snabbaste sättet är dock att logga in på Mina Sidor där all information finns samlad.

Jag har fått brev från kronofogden, varför?

Det är viktigt att du hör av dig till oss om du inte kan betala kravet. Betalas inte inkassokravet i tid så kan din skuld skickas vidare till kronofogden.

Jag har fått ett inkassokrav som jag tycker är felaktigt, hur gör jag?

Om du tycker att kravet är felaktigt ska bestridande av kravet ske snarast. Kontakta oss, gärna skriftligen, och beskriv på vilket sätt du anser att det är felaktigt.

På Mina Sidor kan du själv hantera dina skulder hos oss och få en tydlig överblick över din situation. Här kan du enkelt betala med Swish eller sätta upp en avbetalningsplan.

  • Alla skulder tydligt sammanställda.
  • Se hur räntan påverkar dina skulder.
  • Få påminnelse om när nästa inbetalning ska ske på en betalningsplan.
  • Du kan enkelt “swisha” in din betalning.
  • Välj vilken/vilka skulder som ska ingå i en betalningsplan.
  • Få direkt bekräftelse på att betalning inkommit.